H ΜΕΣΑΜΠΕΛΙΤΙΣΣΑ
(Η ιστορία του
Ρεθεμνιώτικου Νεκροταφείου)
Η
Μονή της Παναγίας της Μεσαμπελίτισσας
Η λέξη «Μεσαμπελίτισσα» είναι γνωστή και οικεία στους παλιούς Ρεθεμνιώτες και παραπέμπει στο νεκροταφείο της πόλης του Ρεθύμνου με το οποίο έχει γίνει συνώνυμη. Όμως δεν ήταν πάντα έτσι. Πολύ παλιά, την εποχή της Βενετοκρατίας, η λέξη «Μεσαμπελίτισσα» παρέπεμπε στον ναό της Παναγίας στην περιοχή του σημερινού νεκροταφείου και ήταν ένας από τους δεκάδες επιθετικούς προσδιορισμούς, που συνηθίζουν οι Έλληνες να δίνουν στην Παναγία.
Εικ. 1: Σχεδιάγραμα – χάρτης του Ρεθύμνου έτους 1618, του. Basilicata |
Είναι προφανές ότι το όνομα προέκυψε επειδή ο ναός ήταν χτισμένος ανάμεσα στα αμπέλια. Άλλωστε οι εκτάσεις που εκτείνονταν νότια του χερσαίου τείχους της πόλης ήταν καλλιεργήσιμες, όπως φαίνεται στα σχέδια της εποχής. Μάλιστα σε επιχρωματισμένο σχέδιο του Fr. Basilicata του έτους 1618 εικονίζονται πράσινες εκτάσεις που χαρακτηρίζονται orti (περιβόλια) (Εικ. 1). Σε λεπτομέρεια του ίδιου σχεδίου του Basilicata φαίνεται ο ναός της Μεσαμπελίτισσας, ο οποίος περιβάλλεται από σειρά κελιών, πράγμα που σημαίνει ότι επρόκειτο για μοναστήρι, κατά πάσα πιθανότητα καθολικό (Εικ. 2). Άλλωστε και ο ίδιος ο Basilicata κάτω από τη λέξη Sa Maria επεξηγεί ότι πρόκειται για convento di Monache, δηλαδή για μοναστήρι καλογραιών[1].
Εικ. 2: Λεπτομέρεια της εικ. 1, όπου φαίνεται το μοναστήρι της Παναγίας της Μεσαμπελίτισσας και ο λόφος του Φουρκοκέφαλου (Σήμερα Τ. Σταυρού). |
Επίσης από πράξεις των νοταρίων του Ρεθύμνου Τζώρτζη Τρωΐλου[2] και Τζώρτζη Πάντιμου[3] προκύπτει ότι πρόκειται για γυναικείο μοναστήρι. Μάλιστα στην πράξη 205 του Πρωτοκόλλου του Πάντιμου αναφέρεται επιλέξει: Πήγα εγώ ο νοτάριος στο μοναστήρι της Παναγίας της Μεσαμπελίτισσας, έξω από τα τείχη της πόλης… Αλλά και ο Z. Magagnato σε σχεδιάγραμμα του 1559 σημειώνει τον ναό με την ένδειξη S. Maria Mesoampelitissa. Βλέπουμε λοιπόν ότι το όνομα (προσωνύμιο) Μεσαμπελίτισσα απαντάται τουλάχιστον από τα μέσα του 16ου αιώνα, γεγονός που μας επιτρέπει να υποθέσουμε βάσιμα ότι είναι πολύ παλαιότερο, αν και δεν έχουμε γραπτές πηγές να το στηρίξουμε. Το σίγουρο πάντως είναι πως εκείνη την εποχή δεν ήταν νεκροταφείο, χωρίς να μπορούμε να αποκλείσουμε την ταφή κάποιων ανθρώπων μέσα ή γύρω από το μοναστήρι, όπως συνηθιζόταν τότε.
Εικ. 3: Το εσωτερικό του ναού του νεκρο- ταφείου, όπου βρέθηκε πλήθος τάφων. |
«Κ’ εἰς τήν Μεσαμπελίτισσαν ἐκ’ εἶχ’ ἕνα φορτίνι,
εἰς τά χαράκια τά ψηλά, καί ‘χούγιαξαν κ’ ἐκεῖνοι».
Η ίδρυση του
νεκροταφείου (1701)
Μετά την κατάκτηση του Ρεθύμνου από τους
Τούρκους, είναι προφανές ότι το μοναστήρι έπαψε να λειτουργεί και ο ναός της
Παναγίας εγκαταλείφθηκε και ερειπώθηκε. Το πότε, όμως, και το πώς ιδρύθηκε το
νεκροταφείο του Ρεθύμνου το μαθαίνουμε από δύο έγγραφα του Ιεροδικείου
Ρεθύμνης, που δημοσίευσα το 1995[4].
Συγκεκριμένα τά έγγραφα με αριθμό 139 και 219 του τόμου αναφέρονται στην ίδρυση
του νεκροταφείου. Το πρώτο με χρονολογία 27 Μαΐου 1701 αναφέρει ότι οι Ρεθεμνιώτες
χριστιανοί Αλέξανδρος και Παναγιώτης (δυστυχώς δεν αναφέρονται επώνυμα)
αγοράζουν από την Οθωμανίδα Φατουμέ του Μαχμούτ στην περιοχή Τοπ Αλτί[5]
“χωράφι ως έγγιστα τριών και ημίσεως μουζουρίων[6]
εντός του οποίου ευρίσκεται εκκλησία με το όνομα Παναγιά ημιερειπωμένη”.
Στη συνέχεια αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο χωράφι το αφιερώνουν “διά τους
κατοίκους Ρεθύμνης και δια τους πτωχούς ξένους, ίνα όσοι αποθνήσκουν θάπτωνται
εις την περιοχήν αυτήν και είμεθα διαχειρισταί μέχρι του θανάτου μας...”.
Εικ. 4: Λεπτομέρεια του χάρτη του G. Wilkinson έτους 1850. |
Ανακαίνιση του νεκροταφείου (1884-1888)
Σχεδόν δυο αιώνες από την ίδρυσή του νεκροταφείου, τη δεκαετία του 1880 αποφασίζεται ή ανακαίνιση και η επέκτασή του, επειδή προφανώς είχε κορεστεί, αν και οι Χριστιανοί κάτοικοι της πόλης ήταν λίγοι σε σχέση με τους Οθωμανούς[8]. Το 1884 με πρωτοβουλία του επισκόπου Ρεθύμνης Ιερόθεου Μπραουδάκη συστάθηκε ερανική επιτροπή “ἐπί τῷ σκοπῷ τοῦ νά εἰσπρἀξῃ ἐκουσίας εἰσφοράς ... πρός τόν σκοπόν τοῦ καλλωπισμοῦ, τῆς ἐπεκτάσεως καί τῆς ριζικῆς διαρρυθμίσεως τοῦ νεκροταφείου τῆ
Εικ. 5: Ο ναός της Ζωοδόχου Πηγής με ένα κλίτος. Σε πρώτο πλάνο οι σταυροί των Ρωσικών τάφων και στο βάθος ο λόφος του Τιμίου Σταυρού |
Οι Ρώσοι
Εικ. 6: Ό,τι απέμεινε από τους τάφους των Ρώσων. |
Ο Ρώσος διοικητής συνταγματάρχης Θ. Ντε Χιόστακ διοίκησε με διατάγματα
(Ημερήσιες Διατάξεις)[10].
Με την Ημερήσια Διάταξη αριθ. 7 της 7ης Απριλίου 1899 αποφάσισε τη
διεύρυνση-επέκταση του νεκροταφείου και την απαγόρευση της εκταφής των νεκρών
μετά την παρέλευση τριών χρόνων, όπως συνηθίζεται και μέχρι σήμερα.
Εικ. 7: Η αναμνηστική πλάκα του 2019. |
Με την ίδια
διαταγή ανακοινωνόταν στους Ρεθεμνιώτες που το επιθυμούσαν ότι μπορούσαν να
αγοράσουν οικογενειακό τάφο. Αυτή η επέκταση φάνηκε χρήσιμη και στους ίδιους
τους Ρώσους γιατί, ως ομόδοξος λαός μπόρεσαν να ενταφιάσουν στο ίδιο κοιμητήριο
τους νεκρούς που είχαν κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο Ρέθυμνο.
Ο
Περίανδρος Επιτροπάκης που έχει κάνει μια εξαντλητική εργασία για τους Ρωσικούς
τάφους στο νεκροταφείο Ρεθύμνου[11],
αναφέρει ότι έγιναν 54 τάφοι για ισάριθμους Ρώσους νεκρούς στο νοτιοανατολικό
τμήμα του νεκροταφείου και παραθέτει κατάλογο με τα ονόματά τους καθώς και
άλλες αναλυτικές πληροφορίες.
Εικ. 8: Φωτογραφία της περιοχής Αμπουχούρι. Κάτω δεξιά φαίνεται το δυτικό άκρο του νεκροταφείου με ελάχιστους τάφους. |
Εικ. 9: Αεροφωτογραφία του 1940 της περιοχής του νεκροταφείου. Δεξιά εικονίζεται το Πολωνικό νεκροταφείο. |
Σήμερα δυστυχώς
δεν έχει μείνει κανείς Ρωσικός τάφος εκτός από έναν καλαίσθητο μαρμάρινο σταυρό
και μια επίσης μαρμάρινη επιτύμβια στήλη (Εικ. 6). Το 2019 στην μνήμη
αυτών των στρατιωτών στήθηκε μαρμάρινη αναμνηστική πλάκα από την τωρινή Ρωσική
Κυβέρνηση (Εικ. 7).
Η Μεσαμπελίτισσα τα τελευταία 100 χρόνια
Από την Ένωση και μέχρι τη δεκαετία του 1950 η
κατάσταση στο νεκροταφείο του Ρεθύμνου δεν άλλαξε σημαντικά. Η πληθυσμιακή
ανάπτυξη της πόλης -παρά την άφιξη των Μικρασιατών προσφύγων- υπήρξε ασήμαντη[12].
Επομένως δεν υπήρχε μεγάλη πίεση στην εξεύρεση τάφων για νέες ταφές. Σε
φωτογραφία της δεκαετίας του 1920 εικονίζεται το δυτικό άκρο του νεκροταφείου
με ελάχιστους τάφους (Εικ. 8).
Μερικά χρόνια μετά, σε λεπτομέρεια
αεροφωτογραφίας του 1940, βλέπουμε ότι η εικόνα του νεκροταφείου είναι ακόμη
σχετικά καλή με ελεύθερους χώρους για νέες ταφές (Εικ. 9).
Εικ. 10: Ο ναός της Μεσαμπελίτισσας όπως είναι σήμερα. Βλέπουμε ότι έχει δύο κλίτη, ενώ στην εικ. 5 έχει ένα |
Εικ. 11: Η νοτιοανατολική πλευρά του νεκροταφείου όπως φαίνεται από τον Τ. Σταυρό. Σ’ αυτό το σημείο είχαν ταφεί οι Ρώσοι στρατιώτες. Σε δεύτερο πλάνο η οδός Κριάρη και το Πολωνικό νεκροταφείο. |
Έτσι φτάσαμε στη σημερινή απαράδεκτη κατάσταση, που μέχρι την ίδρυση του δημοτικού νεκροταφείου μπορούσε να δικαιολογηθεί κάπως, λόγω της έλλειψης άλλου χώρου ταφής, σήμερα όμως που υπάρχει το δημοτικό νεκροταφείο στα Τρία Μοναστήρια είναι απαράδεκτο να συνεχίζονται οι ταφές στη Μεσαμπελίτισσα. Νομίζω ότι με πρωτοβουλία του Μητροπολίτη μας, που μας έχει αποδείξει ότι είναι ένας άνθρωπος με ανοιχτό μυαλό, θα πρέπει να ξεκινήσει ένα μακρόπνοο πρόγραμμα αποσυμφόρησης του παλαιού νεκροταφείου με κατάργηση τάφων, ώστε να πάψει να διαιωνίζεται η σημερινή απαράδεκτη κατάσταση που δεν τιμά κανέναν, ούτε την πόλη ούτε τους ανθρώπους της .
[1] Στο σημείο αυτό θέλω να ευχαριστήσω τη φίλη ιστορικό Ασπασία
Παπαδάκη, που μου διάβασε και μου μετέφρασε τις δυσανάγνωστες λέξεις.
[2] Γρυντάκης Γιάννης, Zorzi
Troilo, Rettimo 1586-1600, Χανιά, Τάλως
2006, πράξεις 39 & 92.
[3] Γρυντάκης Γιάννης, Τζώρτζης Πάντιμος, Πρωτόκολλο 1613-1642,
Ρέθυμνο 2011, πράξη 205.
[4] Παπιομύτογλου Γιάννης (Επιμ.), Έγγραφα Ιεροδικείου Ρεθύμνης
17ος-18ος αι., Ρέθυμνο 1995.
[5] Η περιοχή της σημερινής οδού Κριάρη.
[6] Μουζούρι = μονάδα βάρους που
χρησιμοποιούνταν στην Κρήτη και αντιστοιχούσε σε 15 οκάδες σιταριού ή 13 οκάδες κριθαριού
και κατ' αντιστοιχία μονάδα έκτασης που
αντιστοιχούσε στην ποσότητα του καρπού που χρειαζόταν για να σπαρεί ένα χωράφι.
[7] Αναγράφεται 1703 αντί του ορθού 1701.
[8] Στην απογραφή του Ν. Σταυράκη του 1881 αναφέρονται 2444
Χριστιανοί και 6691 Οθωμανοί.
[9] Εφημ. “Παρρησία” Ρεθύμνης φ. 30/12/1888 και 10/1/1889.
[10] Παπιομύτογλου Γιάννης Ζ. (Επιμ.), Ημερήσιες Διατάξεις της
Ρωσικής Διοίκησης στο Ρέθυμνο (Οκτώβριος 1898–Ιούλιος 1899), Ρέθυμνο, ΔΚΒΡ,
2007.
[11] Επιτροπάκης Περίανδρος Ι., Ρωσικοί τάφοι στο νεκροταφείο
Ρεθύμνου, στο Ρωσική παρουσία στο Ρέθυμνο 1897-1909), Ρέθυμνο, ΙΛΕΡ,
2011, σσ. 512-553.
[12] Το 1913 η πόλη είχε 9.086 κατοίκους και από αυτούς περισσότεροι από
τους μισούς ήταν Οθωμανοί, ενώ το 1951 ήταν συνολικά μόνο 11.057.